Skip to main content

Офіс для стартапу — є важливим елементом для розвитку підприємства в майбутньому. Фактично, офіс — це своєрідна візитна картка будь-якої компанії, обличчя підприємства. В таких приміщеннях зазвичай знаходяться керівники та персонал компанії.

Самі стартапи є важливим сектором національної економіки, що працює навіть в складних умовах сьогодення. Українські стартапи зберігають значні перспективи для подальшого розвитку, та продовжують приваблювати інвесторів. Національні розробники постійно створюють унікальні рішення, продовжуючи залучати вкладників, та працюючи на наближення перемоги України. Крім того, велика кількість проектів від українських розробників успішно втілюються на міжнародних майданчиках.

Проте, і цей сегмент зазнав впливу війни. Частка компаній була вимушена припинити діяльність та розробки, ще частина була релокована в більш безпечні області через постійні обстріли та окупацію окремих регіонів.

Від вибору приміщення для офісу прямо залежить майбутній успіх в роботі компанії, її розвиток. В той самий час, таке приміщення можна придбати, або орендувати, і обидва варіанти мають переваги та недоліки. Також вкрай важливою є правильна організація пошуку відповідного приміщення.

Профільні фахівці впевнені, що в більшості випадків, доцільніше орендувати те чи інше приміщення, а не купувати його. Особливо це актуально  в кризових умовах сьогодення, коли компанії мають обмежені бюджети, та через динамічну ситуацію мають зберігати відносну мобільність. Виняток становлять масштабні компанії, що є досвідченими гравцями на ринку, мають значні доходи, та можливість використовувати значні кошти. Невеликі компанії, особливо такі, що знаходяться на початковій стадії розвитку можуть зіштовхнутись з проблемами через значну вартість приміщення. Тому більш доцільним варіантом стане пошук приміщення саме для оренди самостійно, або з допомогою профільних фахівців і компаній, чи скористатись послугами сучасних бізнес центрів.


Сучасний офіс для стартапу: переваги оренди, особливості

Процедура оренди офісу має декілька переваг перед придбанням приміщення:

  • відсутність потреби в залученні значних коштів, як у випадку з придбанням комерційної нерухомості;
  • наявність можливості оперативного переїзду у випадку потреби, що доцільно для компаній, які розвиваються;
  • пошук офісу для оренди набагато швидший та простіший процес;
  • можливість орендувати офіс в бізнес-центрі або коворкінгу, використовуючи вже наявну інфраструктуру.

Важливим фактором для стартапів, які тільки починають свою діяльність на ринку є можливість оперативно змінити місце розташування. В умовах сьогодення, такі параметри стають ще більш актуальними. Крім того, на початкових стадіях діяльності цілком можливі помилки в обранні місця розташування, або приміщення та його технічних особливостей. У випадку з придбаною нерухомістю, процеси релокації можуть затягнутись. В той самий час, припинення оренди проводиться досить швидко, та без суттєвих фінансових витрат для орендарів.

Для стартапів спостерігаються особливі тенденції. На начальних етапах діяльності, коли сучасні фаундери опрацьовують ідеї та різноманітні прототипи, офіс не вважається вигідною інвестицією. В більшості випадків, команди невеликих стартапів працюють з дому, або на вихідних, проводячи зустрічі 1-2 рази на тиждень в кав’ярнях чи коворкінгах. Зазвичай, стартапери перебираються до постійного офісу, коли є вільні гроші для оренди як мінімум на півроку.  

Однією з поширених моделей діяльності серед компаній-стартапів є віддалена робота з можливістю відвідувати офіси. Представники сектору вважають, що місце для зустрічей, спілкування та проведення заходів потрібно в будь-якому разі. Попри велику кількість переваг ремоут-діяльності, взаємодія між співробітниками, спілкування — необхідний критерій для існування сучасної компанії. Неформальне спілкування розвиває колектив, дозволяє вигадати нові ідеї.

Крім того, як зазначають представники бізнесу, в офісі швидше та якісніше вирішуються питання діяльності компанії. Також, “онбордінг” в офісах проходить набагато швидше та ефективніше.

Офіс: що це таке, як правильно вибрати приміщення?

Обираючи приміщення для компанії, необхідно звертати увагу на деякі важливі нюанси:

  • локація — питання місця розташування особливо актуально для таких організацій, робота яких пов’язана з взаємодією та спілкуванням з потенційними клієнтами на власній території. Найкращим рішенням буде обрати місце в центральних частинах населеного пункту, або з наявністю транспортної інфраструктури, підприємств сектору харчування близько до офісу для зручності співробітників;
  • особливості конкурентного середовища — не варто розташовувати офіс в бізнес-центрах або локаціях, де вже працюють прямі конкуренти;
  • стан офісного приміщення в загальному — наявність ремонту, особливості освітлення, різноманітних зручностей та необхідних технічних засобів;
  • наявність та поточний стан інженерних комунікацій;
  • загальна вартість оренди;
  • інші критерії — наявність служби охорони, вивезення сміття, опалення та перелік інших послуг.

До офісного приміщення має бути зручно дістатись як персоналу, так і партнерам або клієнтам. Варто уточнити наявність місць для паркування, метро, зупинок різного громадського транспорту.

В окремих випадках, перевагою стане оренда офісу поряд з іншими стартапами суміжних галузей, або компаніями з досвідом діяльності на міжнародних ринках. Такі контакти дозволять налагодити співпрацю, обмінюватись досвідом, та навіть знайти потенційних співробітників для проектів у майбутньому. В той самий час, необхідно оцінювати конкурентні ризики.

Рекомендовано мати простір для розширення команди в майбутньому. Протягом декількох місяців або років, команда може суттєво вирости. Необхідно спрогнозувати такі зміни, та обирати гнучке офісне приміщення. Варто заздалегідь продумати, яка кількість персоналу необхідна станом на зараз, і скількох фахівців ще необхідно буде найняти, якщо попит на продукт зростатиме.

Звернути увагу потрібно і на можливі приховані витрати. Для цього потрібно провести комунікацію з орендодавцем, та з’ясувати можливі потенційні витрати. Серед таких затрат можуть бути: компенсація комунальних послуг, поточний ремонт приміщення, ремонт техніки чи обладнання, або ж зростання вартості орендної плати. Необхідно заздалегідь планувати бюджет, та мати впевненість що коштів вистачатиме через півроку-рік оренди.

Не менш важливим фактором є загальна атмосфера в офісі. Дизайн, сучасність, наявність освітлення — важливі критерії. Офіс має стати місцем, що стимулює діяльність фахівців, підвищувати показники продуктивності, стимулювати креативність, та загалом позитивно впливати на роботу компанії. Крім того, сучасні офіси підкреслюють статус компанії під час перемовин з клієнтами та партнерами. На ринку існує безліч пропозицій, для бюджетів різних масштабів.

Офісні приміщення: сучасні коворкінги для стартапів

Ще однією тенденцією в сфері стартапів є використання коворкінгів замість власних офісів. В таких приміщеннях вже встановлено необхідні технічні засоби для роботи, меблі, та заклади харчування. Крім того, немає потреби в найманні обслуговуючого персоналу — сантехніків, електриків, прибиральників та інших фахівців.

Коворкінгами користуються люди з різноманітних секторів дільяності, що дозволить стартаперам на початкових етапах діяльності знайти контакти, потенційних партнерів та навіть клієнтів на майбутній продукт. Досить часто, в сучасних коворкінгах можна познайомитись з фаундерами різних секторів, розробниками, фахівцями з маркетингу та маркетологами.

Важливим фактором також є гнучкість простору в коворкінгах. В залежності від надходжень інвестиційних коштів, швидкості зростання компанії, зростає і кількість співробітників. Коворкінг дозволяє швидко вирішити питання змін в наявній команді. Якщо компанія швидко зростає, то питання вирішується без складнощів.

Сучасні коворкінги пропонують різні варіації оренди. Від загальних опенспейсів, до окремих офісів, що підготовлені до роботи. Також орендувати можна оснащені зали для конференцій або перемовин.

Проте, за фактом зростання, найбільш масштабні стартапи здебільшого переходять на оренду окремого офісного приміщення.