Skip to main content

Забезпечення укриття в Україні під час повномасштабної війни є одним з найважливіших аспектів безпеки населення. На жаль, через несерйозне ставлення до цього базового елементу захисту ми спостерігаємо випадки загибелі людей через закриті бомбосховища. Окрім доступу до укриття, також виникає проблема щодо їхньої надійності, оскільки багато з них не відповідають сучасним стандартам безпеки. Закриті та необладнані бомбосховища під час війни - це справжнє злочин.

Остання перевірка бомбосховищ у Києві показала, що лише 15% з них можна вважати придатними для використання без серйозних зауважень (це також і офіси з укриттями у Києві та комерційна нерухомість з укриттями у Києві) . Ще 50% потребують технічного оновлення, а решта 35% взагалі непридатні. Незважаючи на виділені понад 1,2 мільярда гривень на облаштування укриття, система цього захисту перебуває у кризі. Дані по всій Україні також не вражають оптимізмом: понад 23% перевірених укриттів виявилися непридатними, а 9,3% були зачинені.

Інша проблема полягає у недоліку умов безпеки в укриттях. Багато з них не мають запасних виходів, вентиляції та інфраструктури, що створює ризики для перебування людей. Виникає питання про відповідальність за безпеку та життя громадян.

Більшість укриттів, які розташовані у населених пунктах, є простими типами, такими як цокольні або підвальні приміщення. Проте багато з них не мають необхідної інфраструктури для забезпечення безпеки населення в разі небезпеки. Тому важливо швидко розвивати мережу укриттів, які можуть забезпечити належний рівень захисту громадян.

Що маємо у законодавчій сфері?

Кодекс цивільного захисту України є основним документом, який регулює організацію та забезпечення цивільного захисту населення в Україні. У ньому містяться важливі аспекти стосовно укриттів, зокрема вимоги до їх будівництва, обладнання, безпеки та інших аспектів, які гарантують ефективний захист людей у надзвичайних ситуаціях. Кодекс встановлює правові стандарти, процедури та вимоги з метою забезпечення безпеки та захисту населення в укриттях, а також передбачає систему контролю за їх виконанням.

У законопроєкті, підписаному Президентом в серпні 2022 року, передбачено будівництво мережі захисних споруд цивільного захисту для забезпечення безпеки українців. Згідно з цим законом, структура споруд цивільного захисту повинна бути визначена в містобудівній документації на регіональному та місцевому рівнях і містити розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту.

Норми оснащення та обслуговування захисних споруд цивільного захисту конкретизовано в наказі МВС № 579. Також у червні 2023 року Президент підписав Указ про введення в дію рішення РНБО щодо обстежень захисних споруд цивільного захисту та вирішення проблем у цій сфері. Кабінету Міністрів, обласним та міським військовим адміністраціям доручено прийняти необхідні заходи для вирішення ситуації з укриттями в певних областях та містах України.

Міжнародний досвід, що стосується будівництва укриттів для цивільного захисту населення.

Уряди декількох країн встановлюють обов'язкове будівництво цивільних укриттів, призначених для захисту населення у разі війни або надзвичайних ситуацій. Наприклад:

  • Швейцарія: Законодавство передбачає обов'язкове будівництво ядерних бункерів. Приватним особам надається можливість відмовитися від будівництва за компенсацію.
  • Сінгапур: Закон передбачає різні типи укриттів, включаючи приватні, поверхові, громадські та імпровізовані. Невиконання стандартів може призвести до значних штрафів.
  • Фінляндія: Міністерство внутрішніх справ має обов'язки з будівництва та утримання бомбосховищ. Закон встановлює строки для звільнення та вивезення речей з укриття під час надзвичайних ситуацій.
  • Ізраїль: Національний закон встановлює вимоги до будівництва бомбосховищ, включаючи мамади, що забезпечують швидкий доступ до укриття.

Законодавство про бомбосховища відрізняється в різних країнах і не завжди є стандартною практикою. Відповідальність за забезпечення населення укриттями та бомбосховищами, їх будівництво та обслуговування, покладена на публічну владу, а також на фізичних та юридичних осіб - забудовників.

Пріоритети для України

Державним органам, які мають пряме повноваження та відповідальність за захист та безпеку українців, необхідно спершу провести комплексний аудит всіх існуючих сховищ для виявлення випадків незаконного утримання та забезпечити їх належне функціонування. Також важливо створити відповідну інфраструктуру в освітніх закладах, обладнати спеціальні класи для проведення занять під час надзвичайних ситуацій. Необхідно забезпечити постійне навчання та тренування дітей щодо правильної поведінки в умовах ракетної, ядерної або хімічної загрози.

До того ж потрібно будувати зупинки, які можуть служити укриттями, на кшталт того, як це робиться в Харкові. Також важливо розробити систему яскравих та зрозумілих покажчиків для швидкого знаходження сховища.

Потрібно також будувати нові сховища. Наприклад, у Києві не було побудовано жодного нового укриття, хоча населення міста складає 3 мільйони осіб. Місцева влада стверджує, що при наявності понад 4000 сховищ у місті можуть бути укриті 2,8 мільйона людей. Проте на практиці ситуація може бути іншою, наприклад, у мікрорайоні з 5-6 багатоповерхівками, де є лише одне укриття на 30 осіб, може проживати 2000 людей. Тому виникає питання: чи достатньо сховищ для всіх мешканців столиці?

Також важливо заборонити будівництво нових житлових комплексів без належних укриттів для всіх мешканців. Це має стосуватися не лише житлових будинків, а й бізнес-центрів, розважальних закладів тощо. Кожен бізнес-центр або торгово-розважальний комплекс повинен мати достатню кількість укриттів для всіх перебуваючих там осіб.

Необхідно розробити програмне забезпечення, яке автоматично відкриватиме сховища під час тривоги і автоматично закриватиме їх через 30 хвилин після закінчення тривоги. Це покращить захищеність населення та забезпечить швидкий доступ до укриття для всіх громадян.

Також потрібна потужна система правового регулювання, яка передбачатиме посилену відповідальність за недбалість у забезпеченні безпеки громадян у разі надзвичайних ситуацій. Зміни до законодавства мають стосуватися і відповідальності за неналежне проєктування та будівництво захисних споруд.

Висновок

Програми цивільного захисту та будівництво укриттів є важливими аспектами готовності країни до можливих загроз. Україна також повинна активно працювати над покращенням системи цивільного захисту та забезпечення належного захисту свого населення.

Державним органам слід провести аудит існуючих укриттів, розробити нові проекти для будівництва сучасних та безпечних укриттів, забезпечити належне функціонування та підтримку вже існуючих споруд. Також важливо навчати населення правильній поведінці в умовах надзвичайних ситуацій та забезпечити швидкий доступ до укриття для всіх громадян.

Загалом, безпека громадян повинна бути пріоритетом для будь-якої країни. Належне будівництво та обслуговування бомбосховищ та укриттів може врятувати життя та запобігти трагедіям у разі надзвичайних ситуацій.